Iloiseksi yllätyksekseni Autolla Nepaliin -matkan tiedotus on toiminut yllättävän hyvin, vaikka lähetin ensimmäiset tiedotteet kuumimpaan (vai sanoisinko sateisimpaan) kesäloma-aikaan. Sain aika monta automaattista vastausta, jossa ilmoitettiin vastaanottajan lukevan postinsa vasta myöhemmin. Joitakin ahkeria toimittajia on kuitenkin tietokoneen ääressä istunut, sillä Autolla Nepaliin -matka on päässyt useampaan mediaan. Tässä saadun näkyvyyden aikajana:
6.7. Kangasalan Sanomat, etusivu
29.7. Aamulehti, kattava juttu Juhosta Henkilöt-sivuilla
1.8. Tamperelainen julkaisee jutun matkaan lähtijöistä sekä paperi- että verkkolehdessä. Myös Ilta-Sanomat julkaisee matkasta artikkelin verkkolehdessään.
2.8. Miehet lähtivät matkaan. Artikkelit reissuista julkiaistiin Seurakuntalainen.fi ja Suomen Ulkoministeriön global.finland-sivustoilla.
3.8. Radio Nova päätti lähteä seuraamaan miesten reissua. Ensimmäinen radiohaastattelu oli ennen Venäjän rajaa.
6.8. Sipoon Sanomat julkaisee artikkelin
7.8. Maailma.net noteeraa projektimme
8.8. City.fi julkaisee kattavan artikkelin verkkolehdessään. Myös RV-lehti mainitsee matkan.
9.8. Keskisuomalainen kertoo Autolla Nepaliin -projektista digilehdessään
20.8. Suomi-Nepal-seura kirjoittaa pojista nettisivuillaan.
Tiedotteiden laatimisessa minua on auttanut oikolukijamme Mari sekä ystäväni, oikeana tiedottajana työskentelevä Krista. Kiitos heille!
Suurimmat kiitokset ansaitsevat kuitenkin Facebookin Autolla Nepaliin -sivun tykkääjät. Elokuun ensimmäinen päivä heitä oli vasta 788, mutta nyt tykkääjiä on jo lähes 7500. Lisäksi pelkästään matkamiesten promootiokuvan on nähnyt yli 67 000 Facebookin ihmistä. Asiasta innostuneet ovat levittäneet sanaa toisilleen ja jopa itse lähettäneet lehtiin juttuvinkkejä.
Luonnollisesti tykkääjien määrä on edesauttanut sponsoreiden saamisessa. Pääsponsorin tuki kattaa matkakulut ja mainosmyynnin tuotto osoitetaan Nepalin köyhimpien lasten koulunkäynnin tukemiseen Fidan Internationalin kautta. Jokainen tykkäys siis auttaa!
-Hanna Porrassalmi